donderdag 10 augustus 2017

Dag 95: Leerdam - Langs en over De Linge

Vandaag er met de fiets op uit om langs het prachtige riviertje De Linge te gaan en opnames te maken.

Met een dag vertraging dan nu alsnog het rondje langs en over De Linge. Eerste stop is het dorpje Heukelum, prachtig maar tegelijkertijd ook kwetsbaar gelegen aan de rivier. Hier maak ik een eerste opname over de geschiedenis van het dorp en een zwaan, om hierna richting voetveer te gaan.

De overige stops voor vandaag zijn namelijk allemaal op de andere oever en een brug is er niet binnen vijf kilometer. Ik kan me niet herinneren of ik ooit eerder op een voetveer ben geweest, volgens mij niet. Zo heel veel stelt het nu ook weer niet voor, een minuutje en je bent aan de overkant. Wel een minuut waar ik vol van geniet, want ik heb iets met op het water zijn.


Eenmaal aan de overkant stel ik mijn camera op, want dit lijkt me een mooie gelegenheid voor mijn tweede poging een time-lapse filmpje te maken. Camera en laptop dus instellen en vervolgens achterover leunen.

In de tijd dat mijn camera om de vijf seconden klikt krijg ik nog een goede vriendin aan de lijn die in de put zit, dus doe ik mijn best haar zo goed mogelijk op te beuren. Gesprek en opnames zijn rond dezelfde tijd klaar, dus kan ik weer verder.

Waar de diverse filmpjes die ik bespreek in dit bericht nog niet online staan, is dat voor de time-lapse wel het geval, dus die gooi ik er hier nog maar even in.


Het volgende doel is Kedichem, uit te spreken als Kedum. In het dorpje ga ik even op een bankje zitten en hoor aan het gejuig dat uit de huizen komt dat het wel goed zit met de finale van het EK voetbal. Tijd om de plek voor de volgende opname te zoeken.

Vlak buiten Kedichem is er namelijk ruim dertig jaar geleden iets gebeurd dat in mijn ogen een schandplek op onze democratie is, maar wat de meeste mensen vergeten lijken te zijn en dat hoort niet zo te zijn in mijn optiek.

Tot slot door naar Arkel. Echt een dorpje van helemaal niets, maar dat had zomaar anders kunnen zijn. Weten waarom? Dan zul je toch echt het filmpje af moeten wachten.

Vanaf Arkel keer ik terug naar Leerdam via een andere route, de rivier mijdend, zodat ik ook een andere omgeving nog te zien krijg vandaag en ook deze omgeving is weer prachtig met opvallend veel hazen en weidevogels.


Als laatste zie ik, vlak voor zonsondergang, nog een hele mooie plek om een time-lapse te maken van de ondergaande zon, maar daar is het vandaag al te laat voor, dus dat plan zal tot morgen moeten wachten.

Tot slot natuurlijk weer de muzikale afsluiter van de dag. Terwijl ik op het bankje bij Heukelum zat om de time-lapse te maken dreef de rook van mijn sigaret met regelmaat weg over het riviertje en dan kom je vanzelf bij:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten