maandag 21 augustus 2017

Dag 106: Gorinchem - Dagje denken dankzij de regen

Eerste kans om verder te trekken valt in het water.

Vandaag zou, na het afronden van de opnames, de eerste kans zijn om verder te trekken, maar met regen tot half vijf in de middag vervalt die optie snel. Ik ben overigens niet de enige die er zo over denkt, de andere twee tentjes blijven ook nog wat langer vanwege het weer.

Aangezien ik buiten de tent niets kan doen gedurende een groot deel van de dag, geeft me dat mooi de kans om het vele denken een vervolg te geven. Mijn hoofd kent overigens al ruim een week een heerlijke rust en dat is een grote opluchting. Het is bijna een jaar geleden dat mijn hoofd zo lang zo rustig was en dat helpt echt met het op orde brengen van mijn gedachten.

Nu denk ik overigens niet enkel over mijn eigen zijn na, maar ook over de samenleving als geheel. Hoewel ik nu af en toe één of meerdere dagen als kluizenaar kan leven, is het immers wel de bedoeling dat ik straks weer midden in de samenleving sta. Met mijn karakter is het daarbij dan ook onvermijdelijk dat ik denk hoe de samenleving beter kan. In mijn ogen zijn er namelijk de laatste jaren meerdere trends die hoognodig omgebogen moeten worden. Ongetwijfeld kom ik hier op een later moment nog wel een keer terug, zoals bijvoorbeeld in de Yuri is verbaasd filmpjes, of in het geschreven woord hier.

Bij het denken over mezelf beginnen er steeds meer conclusies in zicht te komen. Wel vooral nu nog conclusies over wat ik voortaan niet meer wil doen en soms wat ik anders wil doen. Ik hou me voorlopig daarbij maar vast aan de gedachte dat als ik genoeg dingen heb weggestreept die ik niet meer wil doen, ik vanzelf overblijf met wat ik wel wil doen.

Aangezien ik ook met deze denkprocessen open wil zijn hier, ben ik ook al aan het nadenken hoe dit over te brengen in tekst. Ik denk dat het uiteindelijk een serie artikelen gaat worden over diverse onderwerpen die me de afgelopen jaren in de weg hebben gezeten. Daarbij gaat het niet alleen om het open zijn overigens, maar ook om de gebleken heilzame werking van het van me afschrijven.


Naast het vele denken vandaag ook aan het lezen geweest in het boek van mijn tante. Ik ben nu ongeveer halverwege en ik denk dat ik hem na afloop hier warm aan kan bevelen. Op het einde van de dag weer gegeten aan de Merwede en daarbij kwam na zonsondergang ook nog een cruiseschip voorbij, hierboven afgebeeld. Was de eerste keer dat ik er één zag na zonsondergang en met de verlichting aan vormde het voldoende een plaatje om hier te delen.

Tot slot nog de afsluiter van de dag. Afgelopen nacht kon ik niet slapen en dus heb ik maar wat muziek opgezet. Muziek die ik onderweg nog niet eerder had beluisterd, omdat het album waar onderstaande nummer vandaan komt diep in zijn ziel kan snijden en daar was ik eerder nog niet klaar voor. Nu wel en afgelopen nacht dan ook op vol volume naar het album geluisterd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten