donderdag 31 augustus 2017

Dag 116: Chaamse bossen - Verkenning zuidwaarts

Vandaag ga ik zuidwaarts voor een verkenning en vraag ik me af hoe die brabo's nu echt zijn.

Zoals gisteren al gemeld komt vandaag ook het verslag van de gesprekken bij het kampvuur van gisteren, maar daar nog even geduld voor. Eerst het begin van deze dag.

Na twee nachten lang praten werd ik vandaag natuurlijk niet al te vroeg wakker. Na het wakker worden het eerst rustig aangedaan en wat aan het blog gewerkt voor ik mijn tent uit kwam. Alle gasten van de afgelopen nacht waren inmiddels al naar huis en daarvoor in de plaats waren er twee heren uit Noord-Holland aangekomen.

Vandaag wil ik het gebied te zuiden van de paalcamping gaan bekijken, na het gebied ten noorden al uitgebreid verkend te hebben. Hiervoor moet ik eerst een aantal kilometers door de Chaamse bossen fietsen. Ooit was dit hele gebied heide met zandverstuivingen, maar daar is nu niets meer van te merken. Ik heb begrepen dat Staatsbosbeheer sommige delen weer in die staat willen brengen, maar dat is dan blijkbaar niet daar waar ik fiets.

Onderweg kom ik ook langs de paalcamping Chaamse bossen 2 (ik sta op 1) en ga daar even buurten. Het weekend is daar identiek verlopen, met lange gesprekken bij het kampvuur en de nodige blikken bier en ook hier is de rust weergekeerd. In totaal zitten er overigens maar liefst vier paalcampings hier binnen een afstand van circa tien kilometer van elkaar.

Even later verlaat ik de Chaamse bossen om een uitstapje naar recreatieplas 't Zand te maken. Bij de route naar deze recreatieplas kom ik naast bossen ook boerenland tegen, waar de worteltjes blijkbaar al gedeeltelijk geoogst zijn, terwijl ze verderop juist nog extra water krijgen.


Hierna kom ik aan bij 't Zand en ik moet zeggen dat het er prachtig uitziet. Een foto heb ik er alleen niet van gemaakt. Niet omdat ik het onzedig vind om half naakte zonnende mensen in beeld te brengen, maar omdat ik vervelend tegenlicht had en geen zin om helemaal naar de andere kant van de plas te lopen.

Er valt me echter wel iets direct op en dat is dat het overgrote deel van de bezoekers bestaat uit jongemannen. Daarnaast zijn er een paar gezinnetjes, maar jongedames zijn hier bijna niet te zien. Opvallend. Op dat moment bedenk ik me dat bij de ingang wel heel erg veel enorm grote borden stonden met wat er allemaal niet mag hier en denk ik ook terug aan de gesprekken van afgelopen nacht. Om dit alles te overdenken begeef ik me naar een bankje buiten het recreatiegebied met uitzicht op een kudde koeien.


Tijd om het te hebben over de gesprekken van afgelopen nacht, want die waren wat duisterder dan de nacht daarvoor. De Brabanders waren in het begin van de avond vooral aan het praten over vrouwen en dan niet bepaald op een vriendelijke manier. Nu ben ik wel wat gewend wanneer mannen over vrouwen praten zonder vrouwen in de buurt, maar dit was van een wel heel erg laag niveau.

Vrouwen werden blijkbaar vooral gezien als objecten die je wel of niet doet om het maar heel keurig te zeggen. Ik verlaag me niet tot het niveau om de precieze woorden hier te herhalen, maar prettig was het niet. Na een opmerking van mijn kant hierover stopte het overigens wel gelijk. Blijkbaar waren ze niet in staat om op een normale manier over vrouwen te spreken en hadden ze dus geen alternatieve wijze van communiceren over dit onderwerp, dus stopten ze maar geheel.

Hierna ging de avond en nacht verder en kwamen er andere gesprekken voorbij, maar het bleef compleet anders dan de voorgaande nacht. Regelmatig ging het deze nacht ook over politiek en allochtonen en de opvattingen van deze heren, waarvan ik gisteren nog dacht dat ze ruimdenken zijn, toen het over het eigen zijn ging, deden me toch wel schrikken.

Met feiten hadden de heren niets te maken, ze vonden dit en ze vonden dat, en ieder met feiten onderbouwd tegenargument deed er niet toe. Kort gezegd kwamen al hun standpunten er op neer dat iedereen zich maar aan hun aan moest passen. En dan ook echt iedereen, allochtoon of autochtoon deed er daarbij niet toe, hoewel allochtonen natuurlijk wel heel erg hun best moesten doen om hier welkom te blijven.


Deze opvattingen van de heren in de nacht, in combinatie met de enorme verbodsborden en de afwezigheid van vrouwen bij de recreatieplas deden mij echt afvragen wat er in vredesnaam aan de hand is met de Brabantse jongemannen.

Gelukkig ben ik niet het type om iedereen over één kam te scheren en zal ik altijd nieuwe mensen met een open blik tegemoet treden, maar dat ik vraagtekens heb zal duidelijk zijn. Overigens passen in dit beeld ook de Brabantse jongemannen die ik eerder al in de Biesbosch mee had gemaakt.

Er begint een beeld te ontstaan dat Brabantse jongemannen denken dat zij de maat zijn en dat iedereen, vrouwen, allochtonen, noem maar op, zich naar hun wil moeten buigen. Ik hoop maar van harte dat dit beeld niet klopt en dat ik door dom toeval wat slechte voorbeelden heb ontmoet. Dit beeld komt ook helemaal niet overeen met de Brabo's die ik al langer ken. Hoewel dat net geen jongemannen meer zijn, zijn dat kerels die ik bijzonder waardeer om hun opstelling in het leven. Of komt dat in Brabant pas met de jaren?


Afijn, genoeg gedacht, tijd om verder te fietsen. Een stukje verder ligt het dorpje Alphen en ik moet zeggen dat dat een bijzonder aangenaam dorpje is met meerdere historische panden. Helaas af en toe doorsneden door lelijke moderne puisten, heeft het centrum van dit dorpje een oude sfeer van weleer kunnen behouden wat het aangenaam maakt om hier te verblijven.


Vanuit Alphen is het weer de Chaamse bossen in terug richting paalcamping. Vlak voor de bossen kom ik nog iets tegen dat vraagt om een filmpje, maar het is inmiddels te laat voor fatsoenlijke opnames, dus dat moet nog even wachten.



Terug bij de paalcamping volgt nog een avond met beschaafde gesprekken met de heren uit Noord-Holland. Toch wel even een verademing. Hierna nog een filmpje kijken en daarna lekker slapen.

En waar sluit je dan de dag mee af na een fietstocht langs 't Zand? Met stevige gitaren natuurlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten