dinsdag 1 augustus 2017

Dag 86: Utrechtse heuvelrug - Tussen de buien door naar Utrecht

Vandaag naar Utrecht voor een nieuwe laptop, maar het weer dreigt alles in het water te gooien.

Mooi op tijd wakker vandaag. Dagen met een doel begin ik altijd gelijk een stuk actiever dan dagen zonder specifiek doel. Niet vreemd natuurlijk, maar het maakt wel weer duidelijk hoe fijn een doel is.

Ik ben echter net wakker en daar begint het, eerst een paar druppels, uitlopend in een volwaardige bui. De eerste bui is nog niet goed voorbij en de volgende komt overdrijven. Zo gaat het een groot deel van de dag voort. Er komt zoveel overdrijven dat ik het overdreven vind.

Gelukkig stopt het net op tijd met regenen om alsnog het stalen ros te bestijgen en richting Utrecht te trekken. En als ik zeg net op tijd, dan bedoel ik ook net op tijd. Ik heb iets meer dan twintig kilometer te gaan, de zaak zit aan de andere kant van Utrecht, en het is kwart voor vijf wanneer de laatste regen stopt.

Gelukkig ken ik de weg in Utrecht goed, waardoor ik weet dat ik geen tijd kwijt ga zijn aan zoeken, anders was ik er helemaal niet aan begonnen. Eenmaal onderweg kom ik er echter achter dat het nog een hele strijd gaat worden om op tijd te komen, want ik heb een gemene wind tegen die de snelheid flink weet te reduceren.

Heel opvallend, zodra ik in de buurt ben van De Bilt neemt de wind ook nog eens in kracht toe. Volgens mij weet de wind dat het KNMI daar aan het meten is en doet deze daarom hier extra zijn best. Hoewel ik natuurlijk ook wel weet dat de wind geen eigen wil heeft, het is de wil van Pluvius die achter dit fenomeen zit. Weet je niet wie Pluvius is? Daar hebben ze iets moois voor uitgevonden en dat heet Google.

Uiteindelijk haal ik het met nog tien minuten speling, dus ik had het tempo er nog lekker in zitten onderweg, ondanks de tegenwind. De laptop die ik op het oog heb is onderdeel van een lading die ze net ingekocht hebben, dus ze moeten hem nog even digitaal schoonmaken. Zou vervelend zijn als er nog bestanden van een ander opstaan immers.

De laptop zelf hoeven ze absoluut niet schoon te maken, want ik zie al direct dat ik mazzel heb. Deze laptop is vrijwel niet gebruikt namelijk. Bij dit type is dat altijd snel te zien aan slijtage op het touchpad, maar die is volledig afwezig. Ook aan het toetsenbord voel ik direct dat de toetsen niet vaak ingedrukt zijn, ze veren nog vol enthousiasme.

Al met al heb ik dus een laptop die vrijwel niet gebruikt is voor iets meer dan een derde van de nieuwprijs. Dat is nog eens een mooie deal. Tevreden stop ik de laptop in mijn rugzak en stap ik op de fiets.

Ik ben achteraf vooral heel erg blij dat ik op dat moment nog eerst even op mijn buienapp heb gekeken voor ik direct weer terug gefietst was, want er kwam een enorme bak water mijn kant op. Dat geeft mij mooi de kans om in Utrecht zelf de laptop al te testen, want fietsen zit er de komende paar uur nog niet in.

De laptop werkt als een zonnetje en nog mooier, omdat het een vergelijkbare type is als het origineel, heb ik nu ook een reserve-accu. Waarschijnlijk schroef ik ook nog even het werkgeheugen uit de oude en zet dat als extra geheugen in de nieuwe.

Na drie uur wachten is de ergste regen achter de rug. Nog langer wachten heeft weinig zin, want helemaal droog gaat het pas rond middernacht worden. Dat beetje gemiezer dat valt kan ik echter wel hebben, helemaal van suiker ben ik nu ook weer niet, dus tijd om Utrecht te verlaten.

Op mijn gemak fiets ik terug, me bedenkende dat ik vandaag over de veertig kilometer kom. Als dat geen mooie training is voor de aanstaande verplaatsing, dan weet ik het ook niet meer. Op de terugweg stop ik nog wel even bij de Mac, want de accu's moeten natuurlijk wel gevuld worden.

Met voldoende gevulde accu's weer richting tent, waar ik de dag weer kan afsluiten met een filmpje. Heerlijk om zo de dag af te kunnen sluiten. En dit bericht kan ik maar met één nummer afsluiten natuurlijk, na al dat gejaag op de fiets.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten