woensdag 16 augustus 2017

Dag 101: Gorinchem - Uitstapje naar Brabant

Vandaag voor het eerst de Merwede over voor opnames aan de overkant.

Na deze keer een rustige nacht op de paalcamping vertrek ik redelijk op tijd op de fiets richting de andere kant van de Merwede. Gelijk een opluchting, de Merwedebrug is een stuk eenvoudiger te beklimmen dan de Lekbrug bij Vianen.

Eenmaal aan de overkant ga ik richting oosten, op naar Woudrichem en Slot Loevestein. Het is hier een prachtige omgeving om te fietsen. Bijna altijd fiets je op een hoge dijk met een mooi uitzicht. Altijd, tot het fietsen stopt vanwege water.

Direct na Woudrichem is namelijk de plek waar in het verleden de Maas en de Waal samenkwamen en vanaf daar de Merwede vormden. De Maas is echter een paar kilometer naar het zuiden afgedamd in de negentiende eeuw, waardoor dit stuk nu geen water meer aanvoert. De geul waar eerst het Maaswater door stroomde is nu gevuld met min of meer stilstaand water vanuit de Waal.

Met het voetveer steek ik dit water over richting Slot Loevestein voor een tweetal opnames. Vanaf het slot is mooi te zien hoe strategisch dit slot gelegen is. Waal, Gorinchem en Woudrichem zijn nog altijd te zien en als ze de bomen niet hadden laten groeien, dan zouden Merwede en de nu ingedamde Maas vanaf het slot ook prima te zien zijn. Een echte machtspositie dus.

Na het slot weer richting voetveer om naar Woudrichem te gaan waar ik oorspronkelijk één opname wil maken, maar dat worden er twee dankzij het feit dat ik tot mijn verrassing een standbeeld voor Jan Claesen de trompetter zie. Even vijf minuten huiswerk en het tweede filmpje kan geschoten worden.

Op de terugweg naar Gorinchem ontdek ik dat het vroeger is dan gedacht, dus besluit ik om op een bankje op de dijk plaats te nemen, zodat ik een time-lapse kan maken van de indrukwekkende wolken die voorbij komen drijven.

Dit stopt vanzelf op het moment dat de accu van de camera leeg is, dus echt tijd om daar wat aan te doen en de Mac op te zoeken. Voor die tijd echter eerst nog naar de supermarkt. Het is nu zaterdag en op zondag zijn de winkels hier dicht, dus ik moet wel.

Ik ben voor zes uur in het winkelcentrum met daarin de twee grootste supermarkten van Gorinchem en ontdek tot mijn verrassing dat geen van beiden nog brood heeft. Rijen mensen staan te klagen en dat kan ik wel begrijpen. Als je op zaterdag moet werken, dan moet je het in Gorinchem dus het hele weekend zonder vers brood doen.

Afijn, dan maar wat alternatieven bij elkaar zoeken en richting Mac. Die zit andere kant van de stad, dus dat zorgt weer voor wat extra kilometertjes op de teller. Helaas heeft deze Mac minder stopcontacten, waardoor ik er maar maximaal één tegelijkertijd kan gebruiken. Dat gaat met een paar dagen terugkomen worden.

Ik verwerk zo snel mogelijk wat van de gemaakte filmpjes en schrijf wat voor het blog, want de Mac blijkt ook nog eens eerder te sluiten dan op internet aangegeven stond. Het is zoals het is. Gelukkig word het vlak voor sluitingstijd nog wel ineens druk, waardoor ik ongemerkt wat langer kan blijven zitten.

Als laatste verlaat ik de Mac en stap ik op de fiets voor een fietstocht van een kleine drie kwartier naar mijn tent. Ik had mij overigens voorgenomen om beduidend minder te eten bij de Mac en dat is deze keer zeker geluk. Zelfs zodanig dat ik echte honger heb bij terugkeer in de tent en dus eerst nog wat moet eten. Plannetje geslaagd.

En dan de dagafsluiter. Dat kan er natuurlijk maar één zijn na het standbeeld van Jan Claesen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten