dinsdag 29 augustus 2017

Dag 114: Chaamse bossen - Stroom en een feestje

Op pad voor stroom en verkenning en bij terugkomst een gezellige nacht.

Na de rustdag van gisteren ben ik weer zo fris als een hoentje, dus tijd om weer op de fiets te klimmen. Hoofddoel van vandaag is zorgen voor voldoende stroom om het blog een paar dagen draaiende te houden en een beetje verkenning ten noorden van waar ik zit. Het gebied tussen Chaam en Breda dus.

Omdat ik me nog even niet wil wagen aan de fietsroutes door de Ulvenhoutse bossen na de ervaringen van eergisteren neem ik de omweg via Chaam. Na Chaam volgt er een leuk maar niet overdreven boeiend stuk en daarna volgt Ulvenhout.

Ulvenhout ziet er als dorpje charmant uit, met een mooie en vooral markante molen en een aangename dorpskern met veel leuke horeca. Dit lijkt me een dorpje waar het goed toeven is. Ik moet echter door en doe dat dan ook.

Het volgende dorpje is Bavel. Eergisteren zag ik het leukste deel, nu enkel een saai hoekje, daar valt dus niet zo heel veel over te vertellen, behalve over het fietspad. Om van Bavel naar Breda Oost te komen moet ik namelijk over een grindpad met erg losliggend grind. Uitermate voorzichtig stuur ik dus door de bochten en zelfs dan slipt mijn achterwiel nog. Hierna volgt een stuk slecht asfalt, dat opeens overgaat in heerlijk nieuw asfalt. Normaal verwacht je dergelijke plotselinge overgangen alleen op gemeentegrenzen, maar Bavel ligt al in de gemeente Breda. Mogelijk een vergeten dorpje?

Eenmaal in Breda zelf is het nog een paar krachtige lendedrukken en ik ben bij de Mac waar ik gelijk inplug. Helaas heb ik hier niet de mogelijkheid om twee stopcontacten tegelijkertijd te gebruiken en dat is wel lastig, want de accu van mijn camera kan ik niet via de laptop laden en heeft dus echt een eigen stopcontact nodig. Maar hopen dat er nog genoeg in zit voor een paar opnames.

Eerder dan voor mij gebruikelijk pak ik alles weer in, want ik moet ook nog boodschappen doen en die doe ik bij voorkeur in Chaam. Dan hoef ik ze maar vier kilometer mee te nemen in plaats van vijftien plus. Al met al fiets ik overigens een kleine veertig kilometer vandaag.

Na de boodschappen weer richting tent, om daar te ontdekken dat er, naast de nog altijd zwijgzame Duitse dames, zes mannen met een blik bier in de hand rond het kampvuur zitten. Dit kon dus wel eens gezellig worden.



Nadat ik me voorgesteld heb sluit ik aan en al snel zit ik midden in een gesprek. Op dat moment overigens nog netjes met een frisje. Ik heb immers niet altijd bier bij me. Wat later volgt echter het bier dat me aangeboden word en netjes als ik ben bied ik gelijk aan om morgen wat bier in te brengen. Inmiddels word er ook vlees gegrild, dus het avondeten is ook geregeld.

Uiteindelijk word het een erg fijne avond en nacht, met vooral gesprekken over het zijn en zaken die daar invloed op hebben. Vanaf middernacht gaat er zo ongeveer ieder uur iemand naar bed en gaat de rest door, tot we even voor zessen met de laatste twee besluiten om er een eind aan te breien.

Dat is toch het mooie van een paalcamping, op Duitse tweetallen na, zijn de meeste mensen erg open en verwelkomend en zo kun je dus ineens onverwacht een avond met diepgaande gesprekken hebben, die je normaal alleen met goede vrienden hebt. Iets dat je elders minder snel zal overkomen.

Als afsluiter vandaag gewoon even een fijne klassieker, omdat het kan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten