zaterdag 16 september 2017

Dag 132: Laatste grote opnamedag in Nederland

Vandaag veel kilometers en veel opnames.

Hoewel de dag nog regenachtig begint, word het om een uur of twee droog, waardoor ik net genoeg tijd zou moeten hebben om de laatste opnames te maken. Daarvoor gaat mijn stuur eerst zuidwaarts richting Alphen, waar ik nog niet klaar was na een eerdere opnamedag.

Nu is Alphen maar een klein dorpje dat de meesten niet eens zullen kennen, maar ik ben er gek op. Ik geloof dat Alphen uiteindelijk goed is voor zeven historische filmpjes, en dat is een ongekend aantal. Prehistorie, Romeinen, vroeg christelijk, Franse tijd en tweede wereldoorlog komen hier allemaal samen. Daarnaast ziet het dorpje er ook nog eens bijzonder leuk uit. Wat mij betreft een echte aanrader dus.

Vandaag maak ik in Alphen opnames bij een oude grafheuvel, die naar mijn bescheiden mening jonger is dan op het informatiebord aangegeven staat, een fusilladeplaats waar naast ellende ook nog een wondertje plaats heeft gevonden en bij oude Romeinse en Franse wegen, die de basis vormden voor het huidige Rijkswaterstaat.

Uiteraard heb ik argumenten om die grafheuvel jonger in te schatten, maar jullie zullen op het filmpje moeten wachten om die te horen. Bij deze grafheuvel stond ook een bord met het verzoek om geen gecremeerde resten uit te strooien, maar dat verzoek was blijkbaar aan dovemansoren gericht, want tijdens de opname sta ik naast moderne gecremeerde resten.


Wat vrolijkmakender waren de prachtige vlinders rondom de grafheuvel, waar ik aansluitend nog een half uur van genoten heb. Verder in de omgeving van Alphen nog een drietal Yuri is verbaasd filmpjes opgenomen, want ik blijf me natuurlijk over van alles verbazen.



 

Aansluitend ging ik richting noordoosten, richting Gilze. Om daar te komen moest ik echter wel eerst weer over een zandpad. Brabant noemt zich de fietsprovincie, maar het is schrikbarend hoe vaak ze je hier over onbegaanbare paden sturen van fietsknooppunt naar fietsknooppunt. Daar moeten ze echt een keer wat aan doen.

Op het einde van dat zandpad stond nog wel een mooi bankje waar ik nog twee Yuri is verbaasd opnames heb gemaakt en daarna door naar Gilze. Hier was ik nog niet eerder geweest, terwijl het niet eens zo ver van mijn tent af is. Een kilometer of zes slechts. Het dorpje kwam op mij over als charmant, maar zonder de tachtigjarige oorlog had het nog veel meer kunnen zijn. Dit was dan ook het onderwerp van mijn opname.

Voor de laatste opname moest ik op zoek naar een standbeeld van een Duitse soldaat. De informatie hierover is te vinden via de Wikipedia pagina van Goirle, maar het beeld staat in Riel. Gelukkig had ik opgelet, want anders had ik heel wat kilometers voor niets gemaakt.

Na wat zoekwerk weet ik het beeld te vinden en het is toch wel wat vreemd om in Nederland een beeld voor een Wehrmachtsoldaat aan te treffen. Uiteraard is er een goede reden voor het bestaan van dit beeld, maar opnieuw zullen jullie moeten wachten op het verschijnen van het filmpje om deze reden te leren.

Direct na Riel kom ik een bekende tegen, het Bels lijntje. Dit is de oude spoorlijn van Tilburg naar Turnhout, die ooit voorbestemd was om onderdeel van de lijn Amsterdam - Parijs te worden, maar het mocht niet zo zijn. Het hele traject, met uitzondering van het deel door Alphen, is nu een mooi fietspad geworden, dat onder andere ook door Baarle gaat.

Alles bij elkaar heb ik iets van 15 historische opnames gemaakt direct aan of binnen een paar kilometer van dit fietspad. En dan heb ik het Belgische deel nog niet eens verkend. Al met al dus een fietsroute die meer dan de moeite waard is om te volgen en wat mij betreft daarmee de grootste aanrader hier in de omgeving.

Dit Bels lijntje brengt mij Tilburg in, waar ik richting de dichtstbijzijnde Mac ga voor stroom en om de tien opnames van vandaag te verwerken. Eenmaal aangekomen bij de Mac, blijkt deze echter gesloten te zijn vanwege een verbouwing, waardoor ik nog eens vijf kilometer verder moet fietsen naar de volgende.

Na een drukke dag met veel kilometers en opnames hakt dat er ineens toch nog fors in. Mentaal was ik helemaal gericht op dit rustpunt en ook lichamelijk kon ik het goed gebruiken, maar het is niet anders. Deze extra kilometers zorgen dat mijn dagtotaal op circa 60 kilometer kom te liggen.

Gelukkig vang ik de terugreis nog op tijd aan en hoef ik onderweg maar één keer te schuilen, want later in de nacht komt het echt met bakken uit de lucht. Een voorbode voor wat nog gaat komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten