maandag 11 september 2017

Dag 127: Chaamse bossen - Weer een opnamedag

Na de regen van gisteren, vandaag weer met de camera op pad.

De lijst met onderwerpen waar ik hier een opname over wil maken lijkt bijna eindeloos. De geschiedenis hier in de omgeving zit vol met opvallende zaken, dus aan inspiratie geen gebrek. Overigens is inmiddels wel duidelijk dat de Yuri is verbaasd filmpjes beter bekeken worden dan de terug in de tijd filmpjes, maar ik ga stug door met vertellen over de geschiedenis.

Geschiedenis is in mijn ogen van essentieel belang om te begrijpen wie we zijn en waarom we zo zijn. Helaas is de aandacht voor geschiedenis echter niet wat het hoort te zijn en volgens mij heeft dat te maken met de wijze waarop we onze geschiedenis leren op school. Daar is veel te weinig aandacht voor de verbinding tussen heden en verleden. Schoolboeken over geschiedenis staan vol met feiten en cijfers, maar de duiding ontbreekt. Waarschijnlijk uit angst om mensen voor het hoofd te stoten.

Zelf merk ik dat ook, zeker wanneer er religie bij betrokken is en dat is nogal vaak het geval wanneer het over geschiedenis gaat. Vrijwel altijd zijn er dan mensen die met opmerkingen komen uit verweer, alsof ik de huidige gelovigen aanval op misstanden uit het verleden. Het blijkt keer op keer dat het voor gelovigen erg lastig is om misstanden uit het verleden te erkennen. Spijtig, want volgens mij zijn fouten vooral leermomenten. Zelf heb ik dan ook al veel leermomenten gehad in mijn leven ;)

Gelukkig zal de eerste opname van vandaag weinig stof doen opwaaien, want die gaat gewoon over de feiten en hoe zonde het is dat op sommige plekken met een ongekend rijke geschiedenis, hier helemaal niets meer van te zien is. Hierna neem ik nog drie Yuri is verbaasd filmpjes op, waarvan twee over Van Haersma Buma waar ik me gisteren zo druk over maakte en die zullen ongetwijfeld nog wel voor discussie zorgen.

Op een volgende locatie vertel ik over Maarten van Rossum, niet de geschiedkundige, maar degene die zelf geschiedenis is, een abdij in Limburg met veel invloed in Brabant en vraag ik me af hoe het zit met dat dagelijkse brood uit het Onze Vader. Binnenkort allemaal in dit theater.

Tot slot maak ik nog een opname bij een kapelletje dat zeer waarschijnlijk op een bijzonder historische plaats staat. Je weet het nooit met kapelletjes, want vaak zijn het maar wilde geruchten wat er ooit op die plek is gebeurd, maar in dit geval is er voldoende indirect bewijs om het verhaal geloofwaardig te maken.

Graag had ik nog meer opnames willen maken vandaag, alsof acht nog niet voldoende is, maar omdat de dag begon met regen kon ik pas later beginnen dan de planning was en het licht neemt inmiddels teveel af. Dan binnenkort nog maar een keer deze hoek bezoeken, vooral omdat hier een heel mooi punt is om het te hebben over het ontstaan van rijkswegen. Wegen die jullie zo mooi vinden dat jullie in de rij gaan staan om ze te bekijken.

Weer terug in mijn tent pak ik In Europa van Geert Mak ter hand om nog wat te lezen. Ook voor mij blijft er namelijk nog heel veel te leren over de geschiedenis. Nu ik het over wegen heb gehad, heb ik gelijk een mooi bruggetje om af te sluiten met één van mijn favoriete nummers, die ik pas veel te laat heb ontdekt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten