woensdag 25 oktober 2017

Dag 171: Arlon - Voorbereiding op de grote reis

Een terugblik en een korte vooruitblik.

Eerst nog even terug naar gisteren, want jullie hebben de Belvédère nog tegoed. Ik heb zitten denken, maar volgens mij ben ik daar niet geweest tijdens mijn bezoeken aan Arlon een kleine twintig jaar geleden en dat is toch wel opvallend. De Belvédère is namelijk niet te missen, want hij staat op het hoogste punt van Arlon.


Het kerkje bovenop is niet direct indrukwekkend, maar het grotere geheel wel. Vanaf de meeste kanten kun je enkel met trappen boven komen. Slechts één zijde is via een steile weg bereikbaar. Er is ook een kruisweg en uiteraard gaat die via de trap. Kruiswegen zijn immers nooit eenvoudig.


Naar het bouwjaar van een deel van de constructie hoef je overigens niet lang te raden.


De restanten van verdedigingswerken maken mij gelijk duidelijk dat dit eeuwenlang een onneembare vesting is geweest. Ongetwijfeld zal er ook nog wel ergens een geheime gang hebben gezeten om de aanvoer van goederen tijdens een beleg veilig te stellen.


Natuurlijk altijd mooi vanaf het hoogste punt is het uitzicht. Helaas was het wel een grauwe dag, maar nog altijd was het de moeite meer dan waard.




Overigens kon ik vanaf hier ook de ingang van de camping zien, de camping zelf is verscholen achter de bomen. Zo ongeveer halverwege onderstaande weg, aan de rechterkant is de ingang. In werkelijkheid op zo'n twee kilometer afstand en ik schat een meter of honderd lager.


Eeuwenlang hebben er overigens monniken gezeten hier bovenop deze rots, maar die zijn onvrijwillig vertrokken ten tijde van de Franse revolutie. Die monniken moesten natuurlijk wel een stukje kunnen wandelen hier boven, zonder gelijk afgeleid te worden door de wereld en daar hadden ze een mooie oplossing voor.



En dat was maar goed ook, je weet immers maar nooit wat voor verleidingen je anders te zien krijgt.


Al met al dus echt een plek die een bezoekje waard is, maar neem wel je klimbenen mee.

En dan nu nog een korte vooruitblik op wat gaat komen. Kort omdat de weersvoorspelling voor morgen dusdanig is, dat ik vrijwel zeker morgen een kans heb om er uitgebreider op terug te komen.

Wat ik al wel kan melden, is dat het vanaf hier heel anders zal gaan. Tot nu toe waren de verplaatsingen vaak groot, maar de verblijfsduur nog groter. Het is echter de bedoeling dat ik vanaf hier bijna dagelijks onderweg ben.

Dat gaat dus voor een heel ander leefritme zorgen, en vooral een tempo dat flink gaat stijgen. Planning is om vanaf hier tot ik terug ben, gemiddeld 25 kilometer per dag af te leggen en dat gemiddelde is inclusief de rustdagen. Meestal zal ik dus richting de 35 a 40 kilometer per dag moeten gaan.

Grote variabele hierbij zijn weer en terrein. Op natte dagen leg ik minder af en idem op dagen met veel hoogtemeters. De hoogste Ardennenheuvels liggen achter me, maar er gaan nog een paar flinke uitdagingen volgen de komende dagen. Van alle hoogtemeters tussen hier en Spanje, ligt bijna 25% in de eerste 5% van de route. Daarna zou het tempo echt omhoog moeten kunnen, maar de eerste paar dagen worden nog zwaar.

Morgen meer hierover en tot die tijd nog even een lekker muziekje. En ik moet bekennen, dat vlakke is wel lekker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten