maandag 2 oktober 2017

Dag 148: Arendonk - Het dorp in

Een typisch Vlaams plaatsje in overdag en natuur in de nacht.

Ik had gehoopt op een droge ochtend, want dan had ik vandaag de volgende verplaatsing kunnen doen, maar bij het ontwaken blijkt het te regenen en volgens de voorspelling zal die regen nog twee uur aanhouden en dat maakt het te laat om nog te vertrekken voor de lange tocht die in de planning staat. Dan maar een alternatief programma.

Eerst echter nog even een foto van de reebok die zich regelmatig laat zien en ook afgelopen nacht weer rond mijn tent was te horen.


Later nog meer over dit beest. Eerst echter richting Arendonk. Een dag vertraging betekend immers ook dat ik extra proviand nodig heb en daarmee heb ik gelijk de kans om dit dorpje in me op te nemen. In veel facetten is Arendonk een typisch Vlaams stadje. De bebouwing begint al voor de bebouwde kom en midden in de plaats zie je ineens braakliggende grond, die in Nederland al lang bebouwd zou zijn. Plaatsen worden hier net iets anders ingericht dan wij gewend zijn.

Eerst doe ik mijn boodschappen, voor ik het centrum in ga. Onderweg van winkel naar centrum valt mijn oog op iets wel heel opvallends. Nog niet eerder heb ik zo'n lelijke weergave van Maria en Jezus gezien als hier langs de weg in een nis staat. Met misvormde gezichten kijken ze naar de vrome voorbijgangers.


Ook in Arendonk, net als elders in Vlaanderen her en der automaten. En dan niet voor fris of snoep, nee voor brood, aardbeien en soep. Met name de broodautomaten zie je hier echt overal, van de kleinste dorpjes, tot de grotere plaatsen.

Overigens zijn hier in Vlaanderen de gemeentehuizen ook een stuk fraaier en voor het gemeentehuis van Arendonk ga ik even zitten om een broodje te eten. Recht tegenover het gemeentehuis staat het indrukwekkende oorlogsmonument dat is opgericht voor de slachtoffers van de eerste wereldoorlog. Zoals overal hier is de herdenking aan de tweede wereld oorlog er later aan toegevoegd, want dat was hier niet meer dan het zoveelste stukje ellende. Iets dat de meeste Nederlanders zich nauwelijks voor kunnen stellen.

Even later begint het kort te regenen en dat zorgt voor een opvallend tafereel. Bij een goedgevuld terras maakt het personeel zich vooral druk om de menukaarten en de kussentjes en minder om de klanten, die moeten maar even wachten tot de parasols uitgeklapt worden zodat ze niet nog natter worden.

Ook opvallend is dat het centrum hier anders ingericht is dan in Nederland. In Nederland zetten we alle winkels bij elkaar, hier lopen wonen en winkelen gewoon door elkaar en dat werkt prima. Mogelijk moeten ondernemers in Nederland die zich druk maken dat lege winkelpanden worden omgebouwd tot woning eens een keer hier komen kijken.

Na enige tijd ga ik weer op mijn gemak richting mijn tent. Hier lees en schrijf ik wat voor de avond valt. Een avond die weer zorgt voor vele prachtige geluiden. Niet alleen laten de bosuilen zich weer horen, deze keer is er ook geblaf te horen.

En dan heb ik het niet over een hond, maar over de reebok, die blaffend door zijn stukje bos loopt. Want ja, reeën blaffen. Het klinkt een beetje als een verkouden tekkel. Waarschijnlijk heeft de reebok het vermoeden dat er een andere reebok in de buurt is en wil hij deze op afstand houden.

Niet veel later komt het zwijn ook nog weer al snuivend voorbij. Wat een genot om dit allemaal mee te mogen maken. Te lang kan ik echter niet naar de nacht luisteren, want morgen wachten er vele kilometers.

Als afsluiter tot slot het nummer dat één dezer dagen te verwachten was.

2 opmerkingen:

  1. Hi Yuri, Je blijft productief! Petje af. Ik ben benieuwd wat je van de huidige politiek/kabinetsformatie denkt. Mij lijkt het op pim-pam-petten: wat verschuiven met de fiches en dan doen alsof alles anders is. Nu denk ik dat we voor de komende vier jaar beter af zouden zijn met een zakenkabinet. De pp hebben niet meer in de gaten waar ze staan en hoe ze overkomen.
    Trouwens, ik heb niets meer van jouw journalist gehoord.
    Als je deze kant uitkomt: je bent welkom voor een borrel of dinertje. Groeten, beste wensen, Ans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Ans,

      Het opschrijven en opnemen doet me goed, dus dan kost het weinig moeite om productief te blijven.

      Ik wacht nog op het totale regeerakkoord voor ik een echte mening heb over de nieuwe coalitie en daarbij hoop ik vooral dat er nog een groot konijn uit de hoge hoed komt. Dat wat tot nu toe gelekt is maakt me nog lang niet blij. Er zitten absoluut positieve punten in, maar de som der dingen is ondermaats.

      Ik zal binnenkort nog eens contact met hem opnemen, wie weet is hij het vergeten.

      Groet,

      Yuri

      Verwijderen