zondag 8 oktober 2017

Dag 154: Solt - Weer stroom halen dankzij discussies

Veel online discussies kosten veel stroom.

Een dag eerder dan de planning was moet ik vandaag stroom halen. De afgelopen dagen liepen er een aantal online discussies en die gaan ten koste van de voorraad stroom en soms ook ten koste van het aantal Facebookvrienden.

Vooral discussies over Baudet lopen vaak vreemd. Net iets teveel van zijn aanhangers lijken hem als de grote Messias te zien en dat is te proeven in de discussies. Nu kan ik heel wat hebben en volgens mij is er niets mis mee wanneer mensen verschillende meningen hebben. Het word echter wat anders wanneer mensen op de persoon gaan spelen, zonder ooit met een inhoudelijk argument te komen. En nee dat is niet zo is geen argument.

De meeste mensen die op de persoon spelen zijn types die ik toch al niet hoog heb zitten en die blokkeer ik direct. Af en toe zit er echter iemand tussen die je hebt leren kennen als een verstandig persoon, maar die blijkbaar ergens is veranderd. Zo'n persoon krijgt meer krediet, maar na drie persoonlijke aanvallen, zonder ooit met een inhoudelijk argument te komen, ondanks herhaaldelijke verzoeken, dan is het krediet op.

Als er één ding is wat ik me heb voorgenomen, dan is dat wel dat ik principiëler in het leven wil staan. Ik ga dan dus ook niet meer met de mantel der liefde bedekken wat niet bedekt hoort te worden, enkel en alleen omdat het in het verleden anders was. Te vaak ben ik mensen te trouw gebleven, maar niet meer. Voortaan zijn er grenzen en daar blijf ik me aan houden.

Nu lopen discussies überhaupt vaak vreemd tegenwoordig. Om te beginnen lijken tenen veel langer. Daarbij nemen mensen die het gevoel hebben op de tenen te zijn getrapt ook minder snel de moeite om te vragen wat nu precies je bedoeling was, ze keren zich direct van je af.

Argumenten lijken dus ook hun waarde te verliezen. Als je met een stelling komt en iemand is het er niet mee eens, dan zeggen ze alleen nog dat je fout zit, maar niet waarom. Vertrouwen is ook ver te zoeken. Haal je de uitspraak van een ander aan, dan vragen steeds meer mensen direct om bewijs. Bij mij is dat veel meer op basis van vertrouwen en als ik mijn twijfels heb, dan vertroebel ik niet direct de discussie door die uit te spreken, maar dan gebruik ik Google. Blijkbaar leven we echter in een tijd dat iets opzoeken of uitzoeken teveel werk is en nemen we van sommige personen alles aan en van de rest niets. Een beetje scheve verhouding volgens mij.

Over het door elkaar halen van mening en feit hoef ik volgens mij al helemaal niet meer te beginnen. Is dat een mening of een feit? Maar ach, gelukkig zijn er nog genoeg mensen over om op een prettige wijze mee van mening te verschillen, het worden er alleen wel steeds minder.

Maar feit is dus dat ik stroom nodig heb en dus spring ik op de fiets. De wind is nog altijd stevig, maar meer van de zijkant, waardoor de worsteling om voorwaarts te gaan ook minder is. Trouwens wel opvallend, ik zie vrij veel foto's met herfstkleuren uit Nederland, hier zijn de meeste bomen nog groen. Voordeel van iets zuidelijker zitten denk ik.

Ik krijg trouwens ook nog wel eens de vraag of ik het niet koud heb, maar daar is eigenlijk geen sprake van. Sinds mijn vertrek nu vier koude nachten meegemaakt, maar dat is eenvoudig op te vangen. Als ik op een koude nacht pas laat in de tent kom kan het even duren voor mijn slaapspullen op temperatuur zijn, maar ik slaap iedere nacht comfortabel en kan nog heel wat extra maatregelen treffen indien nodig. Op die vier nachten na slaap ik nog steeds met alleen een shirtje aan en dat zegt genoeg.

Bij de Mac dus stroom gehaald en wat filmpjes verwerkt en daarna weer terug. Klein probleempje, de wind is wat gedraaid, waardoor ik nu wel moet worstelen. De terugweg duurt dus wat langer en met name het laatste stuk is weer zwaar. Ik begin inmiddels een beetje gewend te raken aan klimmetjes, maar klimmetjes met de wind vol op kop, dat is toch wat anders. Met ook nog een jas aan krijg ik het dan snel warm en dan worden de prestaties minder.

De afsluiter van vandaag weer een keer in het teken van de vele regen deze dagen. Raindrops keep faling on my tent.

2 opmerkingen:

  1. Geachte Yuri, een leuke anekdote over mij en over politiek, en natuurlijk over discussiëren in het algemeen. Vier jaar geleden zou ik op de CDA lijst komen van Eindhoven. Iemand die ook op de lijst stond kreeg ik middels email, en discussieren via tekst is eigenlijk slecht maar dit terzijde, een discussie mee over dat het CDA met de VDD en de gedoogsteun van de PVV democratisch keuze was van het CDA maar tegelijk het CDA verlogende van haar basis principes!


    Ik zal het kort houden, ik moet mijn auto nog uit de stad ophalen, en alles kost tijd! Na 4 tot 5 email wisselingen werden haar discussiepunten of argumenten erger en erger. Ik heb toen besloten een email aan haar te schrijven, dat de discussie mede door haar op een zo'n primitief niveau was en dat de bijna scheld colonnades van haar zijde mee niet meer bevielen.


    Conclusie mede wat jij boven beschrijft, wij (helaas ben ik nog iets ouder dan jou) zijn mensen jonger dan ons niet gewend te discussiëren op inhoud en hebben een mening waar jij geen mening tegen over mag stellen, wat hun mening is een feit. Op dit soort niveau is politiek of discussiëren heeft helemaal geen enkele heil.

    Helaas, nu komt mijn steek, hebben de te vele partijen te veel individualisering en het mogen meedoen met een referenda, dit soort neven effecten op de maatschappij. Vraag mij wel af wat de cultuur in Zwitserland is en jij weet wel waarom?

    Groet, Henk Eekhof

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Henk,

      Geloof het of niet, ons online gesprek heb ik niet eens aan gedacht tijdens het tikken van dit blog. Kun je nagaan wat voor gesprekken er nog meer plaatsgevonden hebben. Overigens gelukkig niet alleen negatieve gesprekken, maar sommigen waren echt beneden ieder niveau en die zijn hier omschreven.

      Maar je begint weer over het referendum. Ik snap dat je benieuwd bent naar mijn mening, maar ik ben nog altijd niet bereid om die te geven. Dat is overigens mede omdat ik nog een beetje op zoek ben naar de juiste woorden, maar die zijn langzaam wel aan het vormen. Zodra ik mijn mening op video heb gezet ben je van harte welkom om de discussie aan te gaan.

      Groet,

      Yuri

      Verwijderen