dinsdag 25 juli 2017

Dag 79: Utrechtse heuvelrug - Helden op sokken

Weer een rusteloze nacht, gevolgd door helden op sokken.

Deze nacht geen regen die me wakker maakt, vrijwel geen muizen die kabaal maken en ook geen Daphne die nog een sigaretje wil roken met me, maar toch lukt het me maar niet om lekker te slapen. Ik val wel regelmatig in slaap, maar nooit voor lang en lig dan weer een tijd wakker.

Met een vermoeid hoofd kruip ik deze dag dan ook uit mijn tent om bij het kampvuur nog wat te kletsen met Daphne voor ze vertrekt en een paar sigaretten te roken. Begin van de middag vertrekt Daphne naar huis en duik ik mijn tent nog eens in in de hoop nu wel wat te kunnen slapen en gelukkig lukt het inderdaad om nog twee uur slaap te pakken.

Weer wakker kruip ik met een iets minder vermoeid hoofd opnieuw mijn tent uit en niet veel later komen er twee jongens aan. De heren zijn van plan om twee nachten te blijven en te leven van wat de natuur ze te bieden heeft.

Voor zulke avonturiers hebben ze wat vreemde spullen bij zich, zoals een zogenaamde werptent, niet een tent die je normaal op deze plek verwacht. Daarnaast een grote bijl en twee kleine bijna lege rugzakjes. Dat ziet er niet uit als ervaren bosmensen.

Na een kort gesprekje blijkt dit ook helemaal niet het geval te zijn. De heren hebben geen enkele ervaring met kamperen en om te leven van wat de natuur ze te bieden heeft hebben ze een boek bij zich. Druk studerend in het boek zoeken ze voedsel, zonder veel succes. Een paar eetbare paddenstoelen weten ze te vinden, maar daar raken ze zeker niet van gevuld.

Het duurt dan ook maar een paar uur sinds hun aankomst voor ze de vraag stellen waar de dichtstbijzijnde supermarkt is. Die route leg ik ze graag uit, maar wel met een lach aan de binnenkant.

Vlak nadat de heren richting supermarkt zijn getrokken fiets ik ze achterna. Na de inkopen zoek ik weer de solar-bench op om de apparaten op te laden onder het genot van een stokbrood met Franse kaas en pas nu ontdek ik dat de bench ook wifi heeft. Mooi, kan ik lekker de tijd doorbrengen met het kijken van filmpjes op Youtube. Ik heb namelijk wat achterstand met de Amerikaanse late-night shows, welke ik graag volg.

Mede hierdoor blijf ik lang bij de solar-bench, tot ver na zonsondergang. Opladen kan hier tot middernacht, dus pas op dat moment pak ik alles weer in en fiets ik de vijf minuten door een pikdonker bos, geen maan te zien op dit moment. Gelukkig heb ik licht op de fiets, want je ziet anders geen hand voor ogen.

Terug bij mijn tent heb ik blijkbaar de twee nieuwe natuurbewoners gestoord, want gelijk gaat het licht aan in hun tent en vragen ze elkaar wat ze horen. Ook bij andere geluiden in de nacht horen ik vragende geluiden uit hun tent komen en op het moment dat ik, diep in de nacht, even mijn tent uit moet omdat de natuur roept, gaat het licht weer aan met dezelfde geluiden. Iets zegt me dat de heren niet helemaal lekker liggen in hun tentje.

Nu is het helemaal niet zo complex om met je tentje in de natuur te gaan staan, maar als je je allereerste keer kamperen het gelijk maximaal complex wil maken, zonder de juiste middelen, dan ga je een overdreven uitdaging aan. Leren doe je pas echt door ervaring op te doen, niet door er over in een boekje te lezen. Ga eerst een keer kamperen voor je besluit te proberen van de natuur te leven om maar wat te noemen.

Mijn verwachting is dan ook dat de heren het geen twee nachten vol gaan houden. Ik heb zo het vermoeden dat ze morgenochtend vertrokken zijn, want dit lijkt me niets voor deze helden op sokken. Dan hebben we toch liever echte Heroes.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten