zaterdag 22 juli 2017

Dag 76: Utrechtse heuvelrug - Drukte en goede gesprekken

De drukste nacht die ik hier ooit heb meegemaakt gaat samen met goede gesprekken bij het kampvuur.

Overdag flink wat tijd besteed aan een eerste opruimronde van mijn twittertimeline. Ik ontvolg een kleine 200 personen om uiteenlopende redenen. Sommigen omdat ze niet meer actief zijn, anderen omdat ze me niet meer boeien, soms omdat ik niet eens meer weet waarom ik ze volg en sommigen omdat ik ze beu ben, of omdat ze verbonden zijn aan zaken waar ik me nu niet mee bezig wil houden. Overigens is dit geen complete lijst van redenen, maar je zult altijd zien dat mensen die ik ontvolgd heb dit lezen en de aanname doen tot een bepaalde groep te horen en daarom beledigd zijn. Niet mijn probleem eerlijk gezegd.

Man man man, wat een drukte. De scouts hadden na een bezoekje van de boswachter op hun terrein afspraken gemaakt over hoe om te gaan met de paalcamping, maar daar had blijkbaar niet iedere groep een boodschap aan. Daardoor staan er vannacht niet minder dan twee scouting groepen in het bos. Daarnaast nog een kleine tien reguliere bezoekers en je komt op een totaal van veertig tot vijftig personen. Veel te veel voor deze plek.

Gelukkig zijn het deze keer verder wel scouts die zich weten te gedragen en ze laten de reguliere bezoekers relatief met rust, waardoor de reguliere bezoekers de mogelijkheid krijgen om samen van het kampvuur te genieten en gesprekken met elkaar aan te gaan.

Er zit een ongekend gemêleerd gezelschap rond het vuur deze avond. Een Noor als buitenlandse inbreng, Daphne is weer een avondje op bezoek en ook Jim die hier een week geleden was is er weer een nachtje met een ander. Daarnaast nog wat mensen van verschillende leeftijden en levensovertuigingen.

Het boeiendste gesprek ontstaat laat in de avond, of beter gezegd het begin van de nacht, met een gereformeerde over geloof en diverse ethische kwesties. Al mijn hele leven voer ik gesprekken met gelovigen en deze gesprekken weten me altijd weer te boeien.

Hoewel standpunten op details of hoofdzaken soms mijlenver uit elkaar kunnen liggen, zijn er meer overtuigingen waar je overeenkomsten vind, het is alleen soms lastig om je niet alleen te focussen op de verschillen. Het belangrijkste blijft echter hoe dan ook altijd dat, hoe groot de verschillen ook zijn, het gesprek altijd respectvol blijft.

Want alleen indien er sprake is van respect kun je tot elkaar komen. En volgens mij hebben dit soort gesprekken ook echt nut. Beide partijen worden aan het denken gezet en daardoor zie je standpunten over tijd verschuiven.

Mooiste voorbeeld hierin is denk ik wel het standpunt van vele gereformeerden over homoseksualiteit. Twintig jaar geleden waren gereformeerden met een gematigd standpunt over homoseksualiteit bijna niet te vinden, nu kom je ze met regelmaat tegen en nu dus ook. Nog twintig jaar en we kunnen over genderissues praten ;)

En ja, ook mijn standpunten kunnen soms veranderen door dit soort gesprekken. Niet in de details die vaak voor gereformeerden een vlaggenschip lijken te zijn, maar wel op de hoofdlijnen en de gedachten achter deze vlaggenschepen, te weten meer respect voor elkaar en vooral meer betrokkenheid bij elkaar.

Het is maar al te eenvoudig om in een wereld vol individualisme je niet om je omgeving te bekommeren, maar als je dat doet, dan zal er ook uiteindelijk niemand meer zijn die de moeite neemt om zich over jou te bekommeren en dan sta je er echt alleen voor en dat wens ik niemand toe.

Dus hoewel ik me op vele gebieden niet kan verenigen met strenggelovigen, zorgen de gesprekken met deze groep mensen wel dat ik zelf ook een beter mens word. Ik blijf dus met plezier dit soort gesprekken opzoeken.

Ergens na twee uur liepen de gesprekken helaas ten einde, maar ik was nog niet moe, dus gooide ik er nog een filmpje in zodra ik in de tent lag.

Nu heb ik het vandaag veel over respect gehad, maar dat nummer kwam hier gisteren al voorbij. Dan maar Think van dezelfde zangeres, want van gesprekken zoals vandaag ga je altijd denken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten