dinsdag 30 januari 2018

Dag 268: Crevillent - Orihuela

Een moeizame herstart na mijn rustdag met 28 kilometer en 60 hoogtemeters.

De voorspelling was dat het vandaag overdag pas weer fors zou gaan waaien, maar in werkelijkheid begon het al vroeg in de nacht. Dankzij het samenspel met de heuvels om me heen was de wind daarbij bovendien echt aan het huilen en deed mijn tent dusdanig klapperen, dat ik vrijwel de hele nacht geen oog dicht heb gedaan. Ik kom dus niet uitgerust, maar juist vermoeid uit mijn rustdag.

En dat terwijl ik het nog wel zo'n mooie omgeving vond. Visueel is het dat ook wel, maar de heuvels doet het hier soms dus goed spoken. De lokale bewoners weten dit blijkbaar al lang, want vandaag komt er niemand wandelen of fietsen hier, terwijl het weer in het dorp niet veel anders is dan de voorgaande dagen.


Hieronder nog een foto van mijn omgeving en in dit geval van de richting waar de wind uit kwam. Overigens stond ik bij een stuwmeer. Een stuwmeer waar ik niets van gezien heb, omdat ik daarvoor nog een stuk had moeten klimmen en daar had ik de puf niet voor. Op satellietfoto's kun je echter gelijk zien hoe droog het hier is. Het stuwmeer hoort namelijk ter hoogte van mijn tent te komen, maar ligt 200 meter verderop. Deze dagen werden de cijfers bekend hoe gevuld de stuwmeren in Spanje zijn en gemiddeld is dat maar voor 40% en in deze regio zijn zelfs diverse stuwmeren voor minder dan 20% gevuld.


Ik had ook weer een huisdier en zelfs een hele snelle. Een metallic zwarte spin had mijn tent als tijdelijk huisje gebruikt. Bij het afbreken maakte hij dat hij snel naar elders ging. Dit deed hij met zo'n snelheid, dat ik hem enkel bewogen op de foto kreeg. Velen zullen wel weer erg blij zijn met deze foto kijkende naar eerdere reacties op spinnenfoto's.


Ook de planten zijn hier soms wat vreemd. Een plant met rode bessen en witte bloemen? Nou nee, dat zijn slakken die hier en masse op de planten gaan zitten.


Vlak na de slakken, die ik vind langs hetzelfde pad waar ik anderhalve dag geleden met zoveel moeite omhoog ben geklauterd en waar ik nu gelukkig een stuk eenvoudiger naar beneden kan, kan ik weer op de fiets, maar niet voor lang. Ik verwacht ineens naar beneden te kunnen, maar in werkelijkheid gaat de weg regelmatig ook weer bijzonder steil omhoog, waardoor ik van de fiets moet om te lopen.

Er is zelfs een stuk dat zo ongekend steil naar beneden gaat, dat ik het niet aandurf om het fietsend te doen. Op het einde van dat stukje namelijk geen uitloopmogelijkheid, maar een scherpe bocht en een muur. En als ik zeg steil, dan bedoel ik ook steil. Meer dan 40% naar beneden.

Uiteindelijk lukt het gelukkig om via vele kleine straatjes de grote weg weer te vinden en kan de reis verder. De wind is er echter nog altijd, maar hij staat inmiddels net iets anders, waardoor ik hem niet schuin van achteren heb, maar schuin van voren. Kan er nog wel bij na een slapeloze nacht.

Het is dankzij de wind een zware dag, waarbij de kilometers echt overwonnen moeten worden. Behalve over hoe het aan heeft gevoeld, valt er over de route niet veel te melden, meer van hetzelfde als de afgelopen dagen, maar dan wat minder mooi.

Orihuela, de laatste plaats van vandaag is echter wel de moeite waard. Het is een oud stadje met een aantal gebouwen uit de middeleeuwen die het hebben overleefd. Opvallend genoeg heeft dit kleine plaatsje zelfs een universiteit. De oorsprong van Orihuela ligt overigens al in ieder geval in de Romeinse tijd, maar daar heb ik geen overblijfselen van gezien.


De gemeente Orihuela is overigens erg groot en loopt vanaf vlak na Elche waar ik de dag voor de rustdag was, tot bijna aan Murcia, waar ik morgen hoop te zijn. Grotendeels is dit een enorm akkerbouwgebied. De gewassen komen je hier bijna uit de oren als je hier een dagje fietst.

Ik zie hier overigens ook voor het eerst een supermarktketen met een voor mij als Nederlander opvallende naam. Hoe slim moet je zijn om hier je inkopen te doen?



Orihuela ligt overigens ook op de Camino del Cid, maar om dat verhaal uit te leggen zou wel heel veel tijd in beslag nemen. Google maar eens op El Cid als je meer wilt weten over deze heroïsche ridder.

Direct na Orihuela vind ik een plekje om mijn tent op te zetten. Nu maar hopen dat ik een goede nachtrust krijg, want ik kan het gebruiken. Als afsluiter nou niet bepaald een slaapverwekkend nummer, maar gewoon een nummer dat erg lekker is en meer gehoord mag worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten