vrijdag 30 juni 2017

Dag 53: Utrechtse heuvelrug - Uitslapen

Na een paar nachten slecht slapen haal ik het vandaag ineens in.

Slecht slapen kan meerdere oorzaken hebben. In het begin van de reis was het meestal omdat er allerlei zorgwekkende gedachten door mijn hoofd schoten. Dat is gelukkig fors afgenomen, maar toch heb ik nu een aantal nachten met weinig slaap achter elkaar gehad.

De eerste twee nachten kon ik de slaap maar niet vatten omdat mijn hoofd geen uit-knop kent. De gedachten waren deze keer positief, allerlei plannetjes voor de toekomst kwamen voorbij, maar op een gegeven moment zou je willen dat er een einde aan kwam.

Hoewel ik tegelijkertijd heel blij ben dat dit me weer overkomt. Het is lang geleden dat ik wakker heb gelegen vanwege positieve ideetjes. Dan heb je het zeker over een aantal jaren. En dat terwijl dat me in het verleden heel vaak overkwam. Mijn hoofd kan met een vrijwel eindeloze stroom plannen komen, veel te veel om ooit allemaal uit te voeren.

De derde en vierde nacht weinig slaap had een andere oorzaak. Regen en vogels. Normale regen die op je tent valt kan helpen om in slaap te vallen, maar als er in de nacht ineens een wat zwaardere bui overtrekt, dan is het net of iemand met een hogedrukspuit tegen een golfplaat aan het spuiten is en probeer dan maar eens door te slapen.

En dan zijn er nog de vogels. Op vorige plekken sliep ik daar probleemloos doorheen, maar daar waren niet zoveel vogels als er hier zijn. Het is echt verbazingwekkend wat voor symfonie ik iedere ochtend vanaf een uur of vier te horen krijg. Een concert van zo'n anderhalf uur, waarna ik normaal weer lekker in slaap val, maar nu twee dagen op rij niet en dan begint na vier korte nachtjes zelfs bij mij het slaapgebrek op te tellen.

Op deze vijfde nacht werd mijn slaap ook weer onderbroken door de vogels, maar nu viel ik na afloop wel weer in slaap om tot mijn verbazing pas om half vijf in de middag weer wakker te worden. Blijkbaar had ik de slaap dus echt nodig.

Over de dag zelf valt niet zo heel veel te melden als je zo lang hebt liggen slapen, dus noemen we dit maar de slaapspecial en laat ik het hier bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten