donderdag 1 juni 2017

Dag 25: Veluwe - Heet en een bambicrèche

Overdag zit ik de hitte uit, in de avond een ongekende hoeveelheid wild.

Dit is de tweede dag dat de temperatuur boven de dertig graden komt en ik vind het wel best. Overdag zoek ik de schaduw op en zit mijn tijd uit tot het tijd is om op zoek te gaan naar meer wild. De verhalen die ik hier nog wil vertellen staan toch al een paar dagen on hold dankzij mijn rug, die kunnen nog wel een paar dagen wachten. Ik zit hier goed, dus een paar dagen langer is geen straf.

De wildobservatieplaats waar ik de laatste dagen vaker kom is vandaag echt goud waard. Achter elkaar blijven de dieren maar passeren. Eerst komt er een reebok heel ontspannen een rondje lopen. Hierbij maakt hij gebruik van iedere struik waar hij langs komt. In deze tijd van het jaar hebben reebokken namelijk ontzettende jeuk aan hun gewei. Het vel dat nu nog over het gewei zit moet er in deze maanden namelijk af.

Terwijl de reebok nog met zijn ronde bezig is verschijnen er inmiddels op de achtergrond diverse herten, inclusief de twee jonge herten die ik al eerder had gezien. Ook wat zwijnen met biggetjes verschijnen op het toneel. De echte verrassing laat nog even op zich wachten.

Op het moment dat ik eigenlijk al weg moet, omdat het park gaat sluiten, verschijnt er ineens een heuse bambicrèche in beeld. Vijf hindes met totaal vijf jongen komen drinken en spelen bij de poel tegenover de observatiehut.

Meestal zondert een hinde zich af als ze een jong ter wereld brengt en blijft daarna één tot twee weken samen met haar jong in isolatie. Af en toe komt het voor dat meerdere hindes met jong samen optrekken en zo een crèche vormen. En ik ben de gelukkige die dit mag aanschouwen. De video die ik gemaakt hebt komt met een paar dagen op deze site te staan.


Al met al na een rustige morgen en middag dus wild in de avond. Wat een slechte woordgrap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten