zaterdag 4 november 2017

Dag 181: Bar-le-Duc - Chevillon

Koude nacht, zon overdag, 37 kilometer en 160 hoogtemeters.

Wederom was het een koude nacht. Tijdens de nacht heb ik daar geen last van, maar vreemd genoeg, of niet, ontneemt het mij in de ochtend de behoefte om in beweging te komen. Eerst de temperatuur maar wat omhoog voor ik onder mijn heerlijk warme dekens vandaan kom.

Tweede helft van de ochtend komt uiteindelijk dat moment en begint het inpakken, waar ik vlak voor het middaguur klaar ben voor vertrek. Uiteraard eerst nog wel een foto van de plek, want ik stond weer mooi vannacht in de rand van een bos.


Vandaag ga ik richting de Marne en het naastgelegen kanaal, tegenwoordig Canal entre Champagne et Bourgogne geheten. Voor ik daar ben moet ik nog een paar klimmetjes over, waaronder één zo steil dat ik af moet stappen, maar daarna zullen er niet veel klimmetjes meer volgen de komende dagen. Vlak na de laatste klim van vandaag is daar dan het moment dat ik beide waterwegen zie. Links het kanaal, rechts de Marne.


Het fietspad ligt vrijwel overal tussen Marne en kanaal en daarmee fiets ik dus op een heel lang, maar heel smal eiland. Ik moet zeggen dat het hier mooi fietsen is en voor wie ooit op de fiets door Frankrijk wil kan ik dit kanaal met zijn fietspad echt aanraden.

Ik fiets als het ware stroomopwaarts en daarbij moet dus ook, heel geleidelijk, wat hoogte overwonnen worden via sluizen. In totaal liggen er 71 sluizen in dit kanaal van ruim 200 kilometer lang en ze zien er allemaal identiek uit.


De Marne is overigens ook een mooie rivier om te zien. Voortdurend aan het meanderen en vaak met stroomversnellingen stroomt hij geleidelijk richting de Seine. De rivier is overigens niet altijd te zien, omdat er door het meanderen soms een paar honderd meter tussen kanaal en rivier ligt.


Terwijl ik aan het pauzeren ben bij één van de sluizen komt er een vrachtschip aan die de sluis gaat nemen. Enige stuurmanskunst is wel nodig, want het past precies. Aan de zijkanten minder dan een decimeter speling en aan voor- en achterzijde ongeveer een meter. Met mijn mobiel heb ik ook nog een filmpje gemaakt van het stijgen van het schip, maar het zal even duren voor die verwerkt is.



,


Het kanaal is overigens gebouwd vanaf eind negentiende eeuw en in gebruik genomen in 1907. Het voert langs uitgestrekte velden, beboste hellingen en rustige dorpjes, maar daarover meer de komende dagen. Het kanaal kruist ook af en toe de rivier en dat was natuurlijk een knap staaltje meer dan honderd jaar geleden. Op de foto hieronder het kanaal boven en de Marne beneden.


Het kanaal zit overigens regelmatig echt tot de rand gevuld, zeker bij de sluizen. Als er dan een schip stroomafwaarts de sluis in vaart, loopt het water over de rand, dus kijk uit voor natte voeten op dergelijke plekken.


Na circa twintig kilometer langs het kanaal begint de avond te vallen en is het dus tijd om mijn tent op te zetten. Ik slaap vannacht dus op een eiland. Dat is weer eens wat anders.

Tot slot nog een afsluiter. Good old Bruce Springsteen zong ooit over een kanaal, dat lijkt me wel toepasselijk hier.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten