vrijdag 1 december 2017

Dag 208: Thoissey - Villefranche-sur-Saône

Fris maar droog, opladen en 32 kilometer en 100 hoogtemeters.

Langzaam begint het er weer een beetje op te lijken qua werklast. De rug is nog wel vervelend bij inpakken en opzetten van de tent, maar fietsen gaat weer bijna normaal. Ik mis enkel nog een beetje kracht tijdens de klimmetjes.

De rustdag van gisteren heeft me dan ook goed gedaan. De rug is in ieder geval niet meer uitgeput en dat is al iets. Grote vraag is natuurlijk wel hoe de rug op het einde van de dag gaat voelen. Helaas kent de ochtend vandaag wel wat neerslag, dus kan ik vandaag pas wat later vertrekken. Die neerslag zal een risico blijven tot voorbij Lyon, dus kan ik er vast aan wennen.

Aan het begin van de middag kan ik eindelijk op pad, maar uiteraard eerst nog een foto vanuit de plek waar mijn tent stond. Net onder het midden van de foto de uitlopers van het Centraal massief. Op de foto lijkt het niet veel, maar in levende lijve zijn ze best indrukwekkend.


Verder zuidwaarts gaat het dus. Helaas niet meer via fietspaden, maat via de reguliere regionale wegen en daarmee dus vaak via de binnenlanden en niet de Saône. Gelukkig is er één uitzondering daarop en dat is na een kilometer of veertien, wanneer ik net aan een pauze toe ben. Precies op het moment dat de weg de Saône tot op vijftien meter nadert en ik dus mooi aan het water kan lunchen.


Ik zit nog maar net en een paar zwanen komen langs om zich te laten vereeuwigen. Nadat ik bovenstaande foto heb gemaakt maakt een zwaan echter bezwaar. Hij staat er niet met zijn beste kant op, of ik niet nog een foto wil maken. Uiteraard wil ik dat wel.


Ik moet bekennen dat de route van vandaag niet echt bijzonder is. Het grootste deel is zelfs ronduit saai. Gelukkig is er af en toe wat afwisseling, zoals onderstaande chateau. Tot op heden had ik volgens mij nog geen chateau gezien, dus dat werd tijd ook. Bordjes die verwijzen naar kasteeltjes heb ik overigens meer dan genoeg gezien onderweg, alleen de kastelen zelf niet.


En zo peddel ik maar voort en voort, zonder noemenswaardige gebeurtenissen, tot het moment dat ik in het laatste dorpje voor mijn doel van vandaag ben. Langs de weg staat een alternatief uitziende vrouw met een hond. Onze blikken kruizen elkaar en op de één of andere manier lijken we een gelijke in elkaar te herkennen . We geven elkaar een warme glimlach en een welgemeende bonjour en voorbij is alweer dit bijzondere moment.

Even later bereik ik mijn bestemming voor vandaag, Villefranche-sur-Saône. Mijn bestemming omdat ik hier boodschappen ga doen en aansluitend naar de Mac om op te laden. Bij deze laatste kom ik vlak voor zonsondergang aan, een mooie timing dus.

De droge uren van de dag heb ik daarmee in ieder geval optimaal besteed, zonder daglicht verloren te laten gaan. De donkere uren zijn uiteindelijk echter minder optimaal besteed. Nu weet ik al langer dat Frankrijk wat achterloopt qua internet en dat een Mac hier vaak traag internet heeft. Deze Mac heeft echter wel wxtreem traag internet. Zo traag dat ik uiteindelijk het maar helemaal opgeef en een film op mijn harde schijf opstart. Je moet immers iets om de tijd te doden.

Tegen de tijd dat ik weer bij mijn fiets sta is het inmiddels half elf en dan moet ik dus nog een plekje gaan zoeken. Gelukkig hoef ik hiervoor echter niet heel ver, want ruim twee kilometer verder heb ik een mooie plek en kan de tent gebouwd worden. Hierbij let ik extra op dat de tent goed staat, want gezien de weersvoorspelling kon ik hier wel eens een nachtje extra moeten blijven.

Tot slot nog de afsluiter. Na die alternatief uitziende vrouw van vandaag lijkt onderstaande me wel toepasselijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten