maandag 18 december 2017

Dag 225: Lunel - Carnon

Fantastisch weer en 25 kilometer.

Helaas vannacht niet echt fantastisch geslapen, waardoor ik pas laat op gang kom vandaag. Het weer maakt echter heel veel goed. Al tijdens het inpakken is me duidelijk dat ik vandaag voor het eerst in lange tijd weer een keer kan fietsen zonder jas. Goedgemutst verlaat ik dan ook mijn plekje vlak buiten Lunel.


Het eerste deel van de route is vandaag niet al te bijzonder. Veel velden en wijngaarden en dus weinig bijzondere natuur of gebouwen. Er is echter wel één paard dat wat bijzonder is. Overal hier zie je deze witte Camargue paarden, maar normaal blijven ze op afstand. Dit is de eerste die moedig genoeg is om naar me toe te lopen terwijl ik aan de kant van de weg wat sta te drinken. Zijn twee soortgenoten zijn verdeeld. De één volgt een klein beetje, maar blijft op een afstandje, de ander verzet geen poot.


Eenmaal wat dichter bij de kust begint het weer wat boeiender te worden. Zo kom ik weer wat roze kippen tegen in een plas naast de weg. Uiteraard zijn het flamingo's, maar ik ben alle vogels hier voor mezel maar kip gaan noemen. Er zijn hier simpelweg teveel soorten om ze uit elkaar te houden.


De weg waar deze plas naast ligt is overigens niet zomaar een weg. Het lijkt nog het meest op een snelweg en ik voel me dan ook niet echt thuis daar. Gelukkig duurt het niet lang voor ik er af kan en ook moet. Fietsers mogen hierna niet verder om het snelwegidee nog duidelijker te maken.

De plaats die ik vervolgens binnen fiets doet me versteld staan. Brede boulevards en vreemd vormgegeven gebouwen die duidelijk allemaal op elkaar afgestemd zijn. Direct is duidelijk dat deze stad letterlijk gebouwd is voor het toerisme.

Ik ben in La Grande-Motte, ontworpen en gebouwd tussen 1960 en 1975 en goed voor twee miljoen toeristen per jaar. De appartementencomplexen zijn geïnspireerd op onder andere de tempels van de Maya's en hebben derhalve vaak een pyramidevorm.


Ooit was dit the place to be, maar na veertig jaar is het niet bijzonder genoeg meer om de jetset aan te trekken. Het centrum is ook in de winter nog behoorlijk druk dankzij de pensionados die hier zijn gaan wonen, maar het grote geld is hier in de winter in ieder geval niet te vinden. Veel kleine auto's zeg maar.

De jachthaven ligt vol, maar zonder enige activiteit. De booteigenaren lijken hun verblijf dus tot de zomer te beperken. Veel echt bijzondere boten zijn er niet te zien, wel opvallend veel zeilschepen. Een ware zee aan masten ligt hier te wachten.


Inmiddels is het zestien graden geworden en dus stroop ik de mouwen op en geniet van het weer. Met de kracht die de zon hier heeft voelt het zomers aan. De pensionados delen die mening overigens niet. Allemaal zijn ze gehuld in truien, sjaals, handschoenen en warme jassen. Het contrast met ondergetekende is dan ook groot.


Ik doe nog even wat inkopen bij de met voorsprong drukste supermarkt, een Lidl, en stap weer op de fiets. Nog even wat palmbomen ontwijken voor ik aan een lang fietspad langs de kust kan beginnen.


Kilometerslang strekken de zandstranden zich hier uit en gedurende de eerste kilometers tref je appartementencomplex na appartementencomplex aan. Al lang niet meer van de grandeur zoals in het centrum, maar eenvoudige gebouwen van twee of drie verdiepingen hoog. Hier is het nu bijna uitgestorven en bij de meeste appartementen zitten de rolluiken dicht voor de winter.

Dankzij de richting van de kustlijn hier, westwaarts, zie ik ook voor het eerst de zon boven zee ondergaan. Iets dat ik mogelijk pas vanaf het uiterste zuiden van Spanje weer ga zien.


Al wat nu nog rest is het vinden van een overnachtingsplek, maar dat is hier niet eenvoudig. De kuststrook hier is erg smal, met daarachter grote meren met zout- of brakwater en die smalle strook kust is bijna volledig in gebruik. Via Google Maps heb ik wat mogelijke opties gezien, maar die vallen stuk voor stuk af.

Precies op het moment dat ik denk dat het hier niet wat gaat worden en ik eerst langs die meren richting binnenland moet, valt mijn oog echter toch nog op een plekje dat precies geschikt blijkt te zijn. Gelukkig maar, want anders had ik nog een flink stuk moeten fietsen. Morgen meer over deze plek, nu enkel nog een afsluiter die past bij het weer van vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten