woensdag 13 december 2017

Dag 220: Avignon - Arles

Bewolkt en 34 kilometer.

Gisteren had ik al gemeld dat het lijf vermoeid begint te raken, vannacht kwam daar nog een onrustige nacht bij. Ik stond namelijk onder een boom die het leuk vond om af en toe mijn tent te bekogelen met potentiële nakomelingen, verpakt in balletjes die bijna het formaat van golfballen hadden. De balletjes die van laag in de boom vielen waren niet zo'n probleem, maar wanneer zo'n ding van tien meter hoogte komt, dan zit je midden in de nacht rechtop in je tent.


Ik sliep dus onder een boom, maar ook precies in een opening tussen twee velden. Voor het uitzicht vanaf mijn tent heb ik vandaag dus twee foto's nodig.



Ik besluit om het vandaag wat anders aan te pakken vanwege mijn lijf. Niet zoals normaal in het begin er vol tegenaan, maar juist rustig beginnen, zodat ik energie over kan houden voor het tweede deel van de dag. De eerste kilometers gaan dus traag, en dan ga ik daarin ook nog boodschappen doen.

Bij dat boodschappen doen valt me iets vreemds op bij de kaasafdeling. Om precies te zijn bij de Leerdammer. Leerdammer is overigens Frans eigendom voor wie denkt dat het een puur Nederlandse kaas is. Hier in Frankrijk is het overigens ook vaak de goedkoopste harde kaas.

Nu kom ik vandaag voor het eerst een iets andere vorm van Leerdammer tegen, plakjes die smaller dan normaal zijn, zodat ze op een baguette passen. In de verpakking zitdag ook minder kaas, 160 gram tegen normaal 200 gram. Tot mijn verbazing is deze verpakking echter duurder dan de normale variant. Wie koopt nou zoiets? Dan laat je toch lekker de kaas een beetje uitsteken? Rare lui die Fransen.


Over de route valt niet zo heel veel te melden. Veel wijnranken, fruitbomen en gesloten zaken. Deze laatste overigens bijna allemaal wel met een ouvert bord voor de deur. Je zou bijna denken dat dit winterslaapbeteked. Overigens kom ik ook nog langs een veld waar ze een soort kool aan het oogsten zijn. Je weet dat je in een ander klimaat zit als ze in december nog aan het oogsten zijn.

Iets verderop ineens wat vreemds. Haaks op de weg staat om onverklaarbare reden ineens een betonnen muurtje. Nog vreemder is het kilometerbordje erbij. Niet alleen staat deze ook haaks op de weg, wat niet hoort, hij geeft ook een kilometer teveel aan. Twee kilometer meer dan een kilometer geleden. Het bordje is vrij nieuw, het muurtje oud. Zou de weg hier ooit een vreemde knik hebben gemaakt en hebben ze de kilometertellers maar gewoon aangehouden? Rare lui die Fransen.



Iets later gaat de zon weer onder. Op de foto ziet het er niet altijd even goed uit, soms overigens juist veel mooier, maar ik kan er geen genoeg van krijgen. Echt vrijwel dagelijks een genot.


Direct hierna fiets ik Arles in en direct weer uit. Deze stad ga ik niet zomaar voorbij, ik zoek een plekje van waaruit ik morgen de stad en omgeving kan verkennen. Ik hoop ook weer voor het eerst in tijden een filmpje te kunnen maken, maar er is wel een potentieel probleem en dat is de weersvoorspelling.

Morgen en overmorgen komt er namelijk regen. Morgen naar ik hoop niet teveel, maar voor overmorgen ziet het er echt hopeloos uit. Daarnaast komt er overmorgen ook een forse wind uit het zuiden, dus het lijkt dat mijn benodigde rustdag aanstaande is.

Afwachten dus wat het weer gaat doen en dat geeft me gelijk een idee voor een afsluiter van de dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten