zondag 11 februari 2018

Dag 280: Venta Nueva - Castillo de Baños

Op en neer langs de kust, 37 kilometer en 360 hoogtemeters.

Vannacht geslapen achter een kas en direct naast een muur van riet. Overigens naar verhouding vrij goed kunnen slapen. Nu had ik een foto kunnen maken van de plek waar mijn tent stond, maar dan had je alleen riet of plastic gezien en dat is niet echt de moeite waard. Vandaar maar vanaf de weg een foto van het gebied waar ik stond. Weer eindeloos veel kassen dus.


Voor mij belangrijker was wat even verderop langs de weg stond, weer eens het bekende kilometerbordje van de N340. De N340a om precies te zijn, want de reguliere N340 is inmiddels snelweg geworden. Dit bordje is belangrijk omdat hij minder dan 400 kilometer aangeeft. Cadiz komt dus in de buurt. Zeker wanneer je bedenkt dat het eerste kilometerpaaltje van de N340 dat ik op de foto heb gezet nog iets van 1200 of 1300 kilometer aangaf.


Vandaag gaat de weg voortdurend op en neer. Veel kleine klimmetjes, maar ook een aantal wat langere. Tot aan Malaga zal de weg voortdurend op en neer gaan als een dolle, dus ik kan mijn borst nat maken. Dat gaat overigens tijdens het klimmen in de zon meestal al vanzelf. Het fietsen is hier dus zwaar, maar de uitzichten maken heel veel goed.


Waar ik ook de fiets even aan de kant zet, ik kan altijd wel een foto maken. Zee en heuvels bieden hier een prachtig spektakel in hun samenspel. Toeristisch is dit een erg rustig deel van Spanje, maar schoonheid is er meer dan genoeg.


De reden waarom het hier zo rustig is zit hem overigens ook in diezelfde heuvels. Die lopen met grote regelmaat door tot aan de zee, waardoor er simpelweg geen ruimte is voor toeristische oorden. Daar waar de heuvels doorlopen tot de zee is het meestal ook gelijk goed klimmen. Hieronder sta ik bijvoorbeeld honderd meter boven zeeniveau.


Ik zie overigens ineens wat geks op mijn vertrouwde kilometerbordjes. Er staat ineens E15 bij. De snelweg is hier al af, maar toch heeft de N340 nog altijd overal E15 op de bordjes staan. Die snelweg zal dus nog niet zo heel lang klaar zijn. Even wat onderzoek gedaan en ik zie dat in deze regio sommige delen van de snelweg pas eind 2015 open zijn gegaan. Dat zal nog wel te recent zijn om alle bordjes aan te passen.


De zonsondergangen zijn hier overigens ook weer bijzonder spectaculair. Doordat ik inmiddels westelijk ga langs de kust zie ik dus de komende tijd vrijwel iedere avond de zon in de zee zakken en veel mooiere zonsondergangen zijn er niet.


Omdat de heuvels hier vaak tot de zee doorlopen zijn hier natuurlijk minder kassen te zien, maar de Spanjaarden laten geen kans onbenut om een kas neer te zetten. Ieder stukje dat niet te steil is en groot genoeg heeft gelijk een kas staan. Soms lijken ze wel tegen de heuvels geplakt te zijn.



En toen was de zon onder, maar ik nog niet klaar. Uiterlijk morgen moet ik stroom hebben, maar er zit nog heel wat tussen mij en de plek waar ik stroom hoop te kunnen laden. Er zit dus niets anders op om door te blijven fietsen, tot ik zo ongeveer de helft van de inspanning heb verricht die me tussen vanmorgen en morgenavond te wachten staat / stond. Gelukkig hoef ik daarvoor geen zware klimmen meer op vandaag, die komen morgen wel weer, maar ik moet nog wel wat kilometers maken.

Uiteindelijk kom ik uit op 37 kilometer en 360 hoogtemeters. In hoogtemeters een gedeelde tweede plaats en dat in combinatie met een mooi aantal kilometers. Ik ben tevreden. Als het goed is is die tweede plaats vanaf morgen trouwens een gedeelde derde plaats, want morgen staan me nog meer hoogtemeters te wachten. Joepie dus.

Als ik vooruit ga kijken naar wat me nog te wachten staat tot aan Cadiz, dan ben ik blij dat ik tegenwoordig niet meer stil val na 250 hoogtemeters, want ik verwacht gemiddeld 300 hoogtemeters per dag voor de wielen te krijgen. Dat is een gemiddelde, sommige dagen zal het er aardig overheen gaan. Het gaat maar hoger en hoger, maar nu de afsluiter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten