dinsdag 26 september 2017

Dag 142: Wortel - Vol verbazing en even stil

Wel heel veel verbazing vandaag en ik val even helemaal stil.

Na de rustdag van gisteren vandaag weer bezig met opnames. Ik had alleen niet gedacht dat het er zoveel zouden worden. Vandaag vooral opnames voor de serie Yuri is verbaasd, want daar had ik nog wel wat ideetjes voor in mijn hoofd opgeslagen. Hoeveel wist ik niet, want het hele lijstje was ik in mijn hoofd nog niet afgegaan.

Stuk voor stuk neem ik ze op en ik sta dus een hele tijd tegen de camera te praten. Zodra ik klaar ben stap ik op de fiets richting Merksplas, omdat daar een tweede kolonie ligt waar ik nog opnames moet maken voor mijn filmpje over de geschiedenis van deze kolonies. De geschiedenis van Merksplas is daarbij wel anders dan die van Wortel.

Zodra ik de provinciale weg ben overgestoken om van de ene naar de andere kolonie te komen, valt het gelijk al op dat de natuur hier wat ruwer is. Ook is het door de dichtere begroeiing wat duisterder en dat past wel mooi bij de geschiedenis. Merksplas was namelijk vanaf dag één een strafkolonie, waar landlopers gevangen werden gehouden en verplicht te werk gesteld werden.

Terwijl ik dieper de kolonie in fiets, kom ik ook langs de begraafplaats van de kolonie en de informatie op het bord zorgt dat ik ineens stil word. Er liggen hier niet minder dan 6000 landlopers begraven die in gevangenschap zijn overleden.

Op zo'n moment besef je pas goed hoe hard het bestaan hier was in de strafkolonie. Landlopers zijn normaal niet de zieken en ouden van dagen, want die hadden daar de kracht niet voor landlopers waren vaak de kerels die de kracht hadden om van plaats naar plaats te lopen op zoek naar werk. Als ze opgepakt werden en hier terecht kwamen, dan stierf er van deze meestal gezonde kerels gemiddeld bijna één per week door de omstandigheden in deze strafkolonie. Echt om stil van te worden.


Iets verderop de kolonie in kom ik de gebouwen tegen waar de landlopers vastgehouden werden. Net als in de kolonie wortel zijn deze na afschaffing van de wet op de landloperij omgebouwd tot een reguliere gevangenis, alleen hier wel groter dan in Wortel. Er staan hier namelijk meerdere gevangenissen, allemaal nog uit de tijd van de landlopers.

Met zulke verouderde gevangenissen ik het overigens ook geen wonder dat ze in België een cellentekort hebben en Nederlandse gevangenissen moeten huren. Ik kan me niet voorstellen dat deze oude gebouwen erg geschikt zijn voor een moderne gevangenis.

Na Merksplas weer naar Turnhout voor stroom en het verwerken van de opnames. Hier ontdek ik helaas dat de eerste opname in de kolonie Wortel mislukt was, waardoor ik die opnieuw moet maken voor het filmpje gemaakt kan worden. Ook ontdek ik nu pas dat ik maar liefst twaalf Yuri is verbaasd opnames heb gemaakt.

Het is urenlang flink doorwerken, maar het lukt me net om alles te verwerken en te uploaden naar YouTube voor ze me de zaak uit gaan kijken. Sluitingstijd was al geweest. Mijn YouTube kanaal is met de vele opnames van de afgelopen twee weken nu in ieder geval gevuld tot 21 oktober. Tot die tijd dus dagelijks een nieuw filmpje, zonder dat ik er nog wat voor hoef te doen.

Op de nachtelijke terugweg is er een vreemde combinatie van mist tot anderhalve meter hoog en een ongekend heldere sterrenhemel. Eenmaal terug bij mijn tent geniet ik hier nog even van, voor ik mijn tent in duik, want het begint best wel fris te worden. Wel heel vreemd om de melkweg beter te zien dan het gras aan je voeten.

En als afsluiter dan maar een lekker vaag nummertje over de ruimte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten