maandag 30 april 2018

Schaatsenrijders in de lente

De lente is begonnen, tijd dus voor schaatsenrijders! Nee, niet mensen op dunne stukjes ijzer, maar de insecten.

Zittend op een bankje aan het water van het Hulsbeek zag ik ze ineens op diverse plekken op het water.


Soms zitten ze stil.....


En soms zijn ze in beweging, prachtige kleine golfjes achter zich latend.


Tot mijn grote verrassing bleef het echter niet bij een beetje over het water 'schaatsen', iets dat ik zou hebben verwacht gezien de naam van het beestje. Toen ik thuis de foto's aan het nakijken was, zag ik namelijk bewegingen die niets met schaatsen te maken hebben.


De schaatsenrijders lijken meer schaatsenspringers te zijn. Om voorwaarts te komen maken ze namelijk iets dat meer op een kleine sprong lijkt dan op schaatsen. De voorste poten van de schaatsenrijder zijn erg klein, maar met de middelste poten zetten ze fors af en schieten ze een stuk voorwaarts. De achterste poten worden daarbij vooral gebruikt om te sturen alsof het een soort roer is.


Dankzij mijn camera dus weer wat geleerd over de natuur. Mocht je meer foto's van de schaatsenrijders willen zien, dan kan dat hieronder in een slideshow.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten